Terapia opóźnionego rozwoju mowy i jej przebieg
Logopedia
∙ 20 stycznia 2023
Opóźnienie mowy u dziecka to sytuacja, w której sprawność językowa jest niska, nieadekwatna do aktualnego etapu rozwojowego dziecka. Zaburzenie to obserwuje się u około 3% dzieci w wieku przedszkolnym.
Zaburzenia rozwoju mowy dzielimy na samoistne i niesamoistne. W obu przypadkach warto skonsultować się ze specjalistą, aby ocenił, czy to zjawisko wymaga terapii u logopedy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak przebiega rozwój mowy u dzieci,
- jakie są przyczyny opóźnionego rozwoju mowy u dzieci,
- jak rozpoznać problemy z mową u dziecka,
- na czym polega terapia opóźnionego rozwoju mowy.
Rozwój mowy u dzieci
Etap rozwoju zdolności mówienia u dzieci trwa kilka lat i dzieli się na kilka okresów:- okres melodii – do 12. miesiąca życia,
- okres wyrazu – między 1 a 2. rokiem życia,
- okres zdania – między 2 a 3. rokiem życia,
- okres swoistej mowy dziecięcej – do 7. roku życia.
Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci – przyczyny
Samoistny opóźniony rozwój mowy, zwany też prostym, bywa uwarunkowany genetycznie lub jest efektem zaniedbań wychowawczych oraz wpływu środowiska. Bywa, że dziecko nie ma odpowiednich warunków do ćwiczenia mowy, brakuje mu bodźców słownych lub styka się z nieprawidłowymi wzorcami mowy i je powiela. Może wynikać także z zaburzeń samoregulacji i integracji sensorycznej, a także opóźnionej melanizacji włókien nerwowych. Na ogół jest to zaburzenie przejściowe, gdzie do 2. roku życia obserwuje się brak mowy, następnie występuje opóźnienie etapów jej rozwoju i unormowanie sytuacji w 5. roku życia. Niesamoistny opóźniony rozwój mowy może towarzyszyć jąkaniu, zaburzeniom wzroku, niedosłuchowi, autyzmowi, zaburzeniom psychicznym, upośledzeniu umysłowemu oraz uszkodzeniom ośrodkowego układu nerwowego.Zaburzenia rozwoju mowy – objawy
Charakterystyczne objawy zaburzeń mowy to niechęć do komunikowania się, wypowiadanie zdań nieprawidłowych gramatycznie, ubogie słownictwo oraz wypowiadanie głównie krótkich, prostych zdań. Oprócz problemów z wyrażaniem się, dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy miewają też problemy z przetwarzaniem słuchowym oraz rozwojem myślenia słowno-pojęciowego. Na początku terapii logopedycznej można też zaobserwować problemy z lateralizacją – chodzi o używanie rąk naprzemiennie.Pierwsza wizyta u logopedy – rozpoznanie opóźnionego rozwoju mowy u dziecka
Terapia u logopedy powinna być dostosowana indywidualnie do potrzeb pacjenta. Dlatego podczas pierwszej wizyty należy określić przyczynę problemu. W tym celu wykonuje się badanie pokazujące, czy obraz mowy i fonetyki jest zgodny z ogólnym wzorem rozwoju dziecka. Trzeba też ocenić, czy pacjent posiada własne, odrębne cechy uwarunkowane odmiennym stopniem wykształcenia różnych funkcji fizycznych i psychicznych oraz odmienną dynamiką. Istotny jest także wywiad z rodzicami, dotyczący przebiegu ciąży, rozwoju dziecka po urodzeniu oraz niepokojących objawów zaobserwowanych u dziecka. Kolejny etap to ocenienie mowy dziecka: jej zrozumiałości, jakości, logiki, sensu wypowiedzi, ilości używanych zdań, a także tempa mowy, jakości artykulacji, rozumienia poleceń czytanego i słyszanego tekstu oraz płynności czytania i pisania. W przypadku wątpliwości dotyczących wzroku czy aparatu mowy, należy skierować dziecko na dodatkowe badania, między innymi laryngologiczne, dentystyczne, foniatryczne i neurologiczne. Po ustaleniu przyczyny zaburzeń mowy, zostanie dostosowana indywidualna terapia logopedyczna.Jak przebiega terapia opóźnionego rozwoju mowy?
Terapia polega przede wszystkim na wykonywaniu ćwiczeń indywidualnie dostosowanych do pacjenta:- ćwiczenia oddechowe, utrwalające prawidłowy sposób oddychania,
- ćwiczenia usprawniające pracę aparatu mowy,
- zabawy z wyrazami,
- zabawy rytmiczno-ruchowe.